یک نوآوری بسیار هیجان انگیز برای تشخیص زود هنگام نوروپاتی دیابتی

7 می 2014- یک چسب پای جدید(foot patch)برای تشخیص آسان و زودهنگام علایم اولیه ی تخریب عصب ( نوروپاتی ) در خانه، توسط محققین دانشگاه آکسفورد تولید شد.

نوروپاتی دیابتی یکی از شایع ترین عوارض دیابت کنترل نشده است و عامل خطر اصلی برای قطع عضو می باشد. روش های فعلی تشخیص نوروپاتی نظیر الکترومیوگرافی ( آزمایش عملکرد عصب ) باید در کلینیکها توسط افراد متخصص انجام شود اما این آزمون جدید که در خانه قابل انجام است، کار تشخیص این عارضه را ساده کرده است.

 این چسب اختصاصاٌ برای پا طراحی شده است، اینNeuropad  از طریق تشخیص عرق کار می کند. عارضه ی نوروپاتی همانطور که سبب از دست رفتن حس در اندام های انتهایی می شود، بروی سیستم تعریق بدن تأثیر گذاشته و معمولاٌ سبب خشکی پوست پا می شود.

 روش کار با Neuropad  به این صورت است که بیمار پس از خارج کردن جوراب ها از پا اجازه می دهد دمای پا به دمای محیط اطراف برسد سپس یک قطعه ی کوچک از نوار چسب مذکور را بروی پای خود چسبانده و بمدت ده دقیقه منتظر می ماند.

این پچ چسبنده حاوی نمک آبی رنگ کلرید کبالت II بی آب است که در صورت مجاورت با آب به صورتی تغییر رنگ می دهد. چنانچه پا عرق کند ، پد تغییر رنگ داده و به رنگ صورتی در می آید این نشانه ی عدم وجود تخریب عصب در پا است، اما اگر پا در این مدت عرق نکرد و تغییر رنگ بسیار کم بود یا اصلاٌ تغییر رنگی مشاهده نشد نشاندهنده ی مشکلات عصب در پاها است.

در طی این کارآزمایی ، نوروپد بروی 3000 نفر آزمایش گردید. محققین دانشگاه آکسفورد و سایر مراکز با آنالیز نتایج این آزمون دریافتند که این ابزار تشخیصی دارای صحتی برابر 86 درصد است.

دکتر Stella vig  مشاور عروقی، جراح عمومی و مدیر شبکه ی پای دیابتی در لندن می گوید : این ابزار یک "نوآوری بسیار هیجان انگیز" است. بعد از تشخیص زود هنگام نوروپاتی با انجام غربالگری سالانه ی پا و ارجاع بیمار به سرویس های مراقبتی تشخیص و درمان بیماری در پاها، خطر قطع عضو کاهش خواهد یافت. در حال حاضر تا 50 درصد از موارد قطع عضو قابل پیشگیری هستند بنابراین هیچ بیماری نباید مراقبت از پاهای خود را فراموش کرده یا نادیده بگیرد.

نوروپد در حال حاضر در بریتانیا از طریق برخی متخصصان دیابت به بیماران عرضه می شود.

منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2014/may/new-foot-patch-for-early-detection-of-diabetic-neuropathy-94921807.html

سرپرست مترجمین : فرخی نیا